Foto: Pixabay.com

Programatické dohody na Sme.sk – najčastejšie otázky

Vybrané otázky a odpovede k téme programmatického nákupu na Sme.sk


Aký je najčastejší spôsob programatického nákupu reklamy na Sme.sk?

Najviac je používaný programatický nákup formou otvorenej aukcie, ktorá je v RTB systémoch k dispozícii všetkým kupujúcim. Otvorená aukcia (open auction) umožňuje nákup inventára formou dražby, pričom si inzerenti cenou konkurujú, teda nenakupujú za pevne dohodnutú cenu. Technicky sa aukcia (bidding) deje v reálnom čase (Real time bidding, RTB). Médiá si len stanovujú spodnú cenovú hranicu svojho reklamného inventára a kupujúci oň licitujú.

Môžeme na Sme.sk nakupovať programaticky za pevnú cenu?

Doubleclick Adexchange, ktorý používa na svojej strane médium Sme.sk, umožňuje kupujúcim programatický nákup formou Preferovaných dohôd (ďalej Dohody). Tie umožňujú kupujúcemu nakupovať konkrétny inventár za pevne dohodnutú cenu.

Ako a kam zaslať návrh na Dohodu?

Prostredníctvom požiadavky zaslanej cez akúkoľvek sieť kupujúcich (DSP) zapojenú do RTB siete kupujúci notifikuje médium so svojím návrhom na preferovanú dohodu. Po vyjednávaní, ktoré sa uskutočňuje cez RTB platformy, a následnej vzájomnej akceptácii návrhu, je Dohoda prijatá a kampaň na strane média spustená. „Papierové“ objednávky, zasielanie a odsúhlasovanie podkladov s médiom či fakturácia zo strany média nie sú potrebné – všetko sa odohrá na strane RTB platforiem (DSP – SSP).

Možno na Sme.sk Dohody zacieliť?

Áno, dohody možno cieliť napríklad na veľkosť reklamnej plochy (odporúčané sú najmä štandardné plochy veľkosti 970×250, 300×600, 300×250, avšak nie formát Gate); samozrejme na určité sekcie, ďalej na umiestnenie (napr. plochy pod hlavičkou, alebo vedľa článkov, resp. pod článkami), ale aj na kategórie zariadení (desktop, smartphone, tablet); či na určitý operačný systém (napr. iOS, Android, Windows…).
(Tip: Pozrite si video Reklamné pozície na Hlavnej stránke Sme.sk. Pre popisy pozícií vo videu si zapnite titulky!).

Aké sú orientačné ceny pre odporúčané formáty v Dohodách?

Keďže pri Dohodách médium ponúka svoj prémiový inventár primárne jednému konkrétnemu kupujúcemu, minimálna cena (CPM) pre Dohody je v zásade vyššia ako cena v otvorenej aukcii a je predmetom vyjednávania medzi médiom a kupujucim. Ceny pre Dohody sa môžu pohybovať v závislosti od umiestnenia, veľkosti plochy, typu inventára, cielenia, ale i garancie objemu zo strany kupujúceho v rozpätí CPM od 1,5€ až po 10€.

Má Sme.sk ako médium nejaké obsahové obmedzenia na programatickú reklamu?

Sme.sk si vyhradzuje právo neprijať žiadnu inzerciu (teda ani realizovať programatické dohody) na politickú reklamu, inzerciu hazardu, erotiky, prípravkov na chudnutie, liekov, výživových doplnkov, videohier, reklamy s náboženskou tematikou a pod., resp. inzerciu, ktorá by bola v rozpore s VOP Petit Press, a.s.).

Ponúka Sme.sk aj Programatické dohody so zárukou?

Preferované dohody kupujúcim poskytujú prvý prístup k nezaručenému inventáru za pevnú sadzbu CPM. Kupujúcí má prednostné (resp. „preferovanú“) možnosť získať daný inventár za dohodnutú cenu. Pokiaľ sa však kupujúcí rozhodne o daný inventár neprejaviť záujem, bude daný k dispozíci v otvorenej aukci. Transakcia alebo kampaň je považovaná za nezaručenú, pretože kupujúcí nemajú povinnosť inventár zakúpiť (nemusia naň podávať cenovú ponuku) a nie je pre nich ani explicitne rezervovaný. Na rozdiel od preferovaných dohôd – Programatické dohody so zárukou sú určené pre nákup (konkrétneho) zaručeného inventára. Kupujúci si s majiteľom stránok (predávajúcim) dohodne cenu a podmienky pre inventár, ktorý je rezervovaný pre kupujúceho (zaručený) a inventár je tak určený výhradne danému kupujúcímu za danú cenu. Kupujúci teda musí zaplatiť za celý dohodnutý objem inventára, má však záruku že dostane konkrétny inventár. Viac v článku Ako možno nakupovať programatickú (RTB) reklamu na Sme.sk.


Máte ďalšie otázky?
Napíšte nám.


Neprehliadnite:


Ako nakupovať
programatickú (RTB) reklamu?
Téma:
Koľko stojí reklama?
Téma:
Čo je CTR, Klik, PV?
Téma:
PR články zadarmo?
Téma:
Ako na fotografie?
Téma:
3,90€ na mesiac?
Téma:
Ako na hyperlinky
v PR článkoch?
Téma:
previous arrow
next arrow
Ako nakupovať programatickú (RTB) reklamu?
Shadow
Slider

© Vladimír Martinka

O autorovi: Yield manažér, editor, bloger, expert na internetovú reklamu so skúsenosťami z oblastí project management, public relations, corporate blogging, inbound marketing a programmatic.